Sunday, September 04, 2005

Boeken Kettingpost - Deel 1

Ik kreeg van een boekenketting door. Deze ketting bestaat uit de volgende vragen over boeken:

Hoeveel boeken heb je?
Wat is het laatste boek dat je kocht?
Wat is het laatste boek dat je las?
Noem vijf boeken die veel voor je betekenen.

Dit zijn mijn antwoorden op de eerste drie vragen.

Hoeveel boeken heb je?

Ik heb behoorlijk veel boeken, maar het zijn er ook weer niet ontzettend veel. Ik gok dat het aantal tussen de 100 en 150 ligt. Een groot deel van mijn boeken zijn studieboeken, op het gebied van econometrie, economie, wiskunde en actuariaat. Daarnaast heb ik ook een hoop andere non-fictie boeken, zoals bijvoorbeeld reisgidsen. Ik schat dat iets meer dan de helft van mijn boeken fictieboeken zijn, en dat is voornamelijk Engelstalige contemporary fiction.

Wat is het laatste boek dat je kocht?

Het laatste boek dat ik gekocht heb is Luna Park van Brett Easton Ellis. Hierover schreef ik onlangs al .

Wat is het laatste boek dat je las?

Ik lees momenteel twee boeken, waarvan een een fictie boek is en de andere non-fictie:

Het fictie boek is van Hari Kunzru (in het Nederlands is dit boek overigens vertaald naar "Leela.exe"). Het boek gaat over de Indiase computerprogrammeur Arjun, die uit wraak het virus Leela.exe loslaat op het computernetweg van zijn voormalige werkgever. De wereldwijde gevolgen van het virus zijn groot en men vermoedt een terroristische aanslag. Maar al snel wijst het virus naar de Bollywood filmster Leela Zahir, die daardoor al snel de beroemdste vrouw van de wereld wordt.

Verder lees ik momenteel ook van Richard Florida. Daarin wordt gekeken naar het groeiende belang van creativiteit in onze huidige economy en het ontstaan van een grote nieuwe groep mensen, de Creative class. Ook wordt er in het boek uitgebreid ingegaan op het verband tussen de aanwezige creatieve diversiteit in steden en de mate waarin die steden het economisch gezien goed doen.

Morgen volgt mijn antwoord op de laatste vraag. Ik heb al wel drie webloggers bedacht van wie ik weet of vermoed dat ze veel lezen en aan wie ik dus het stokje doorgeef: ,, en . Ik hoop dat zij het leuk vinden om mee te doen.

No comments:


Powered by Blogger