Sunday, August 28, 2005

What Makes People Gay

Via kwam ik op een lang interessant artikel uit de Boston Globe, getiteld . In dit artikel wordt weer eens ingegaan op de discussie over het aangeboren of aangeleerd zijn van homoseksualiteit. Het begin van het artikel gaat over een tweeling waarvan een met grote kans homoseksueel is, en de andere heteroseksueel. Ondanks dezelfde genetische kenmerken en (min of meer) dezelfde opvoeding vertonen ze toch een heel ander gedrag.

Je kunt je afvragen waarom het zo belangrijk is om te weten waar homoseksualiteit door 'veroorzaakt' wordt. Er zijn behoorlijk wat onderzoeken geweest die duiden op lichamelijke verschillen tussen heteroseksuelen en homoseksulen. In het verleden heeft dit vaak geleid tot grotere sociale acceptatie en de bescherming van de rechten van homoseksuelen, omdat een aangeboren eigenschap iemand niet 'verweten' kan worden. Het aparte is echter dat de bescherming van het recht op vrijheid van geloof (duidelijk een aangeleerd iets) er al veel eerder was dan de gelijke rechten voor vrouwen en homoseksuelen.

Ik denk zelf dat homoseksualiteit grotendeels aangeboren is, maar dat de sociale omgeving daar ook nog een rol in speelt. En ook al zou het geheel aangeleerd zijn, zou het nog steeds geen enkele reden moeten zijn voor enige vorm van discriminatie.

8 comments:

Anonymous said...

Nou, één ding is wel zeker. Het is niet een keuze.
Ik denk dat het aangeboren is. Als het aangeleerd zou zijn, zouden dan niet alle homo's een grotendeels gemeenschappelijke achtergrond moeten hebben? Nou met uitzondering van het feit dat elke homo een vader en een moeder heeft, houden daar toch echt de overeenkomsten op. Toch? 

Reactie van Sunburst

Anonymous said...

Discrimineren is nooit goed en je bent zoals je bent 

Reactie van brains

Anonymous said...

Ik denk dat het aangeboren is, het kan zo zijn dat je omgeving je intimideert, maar verder dan dat denk ik niet.  

Reactie van YL

Anonymous said...

Nature en Nurture, de eeuwige discussie... Homoseksualiteit is absoluut iets wat aangeboren is, daar zijn genoeg onderzoeken over te vinden. Ook de omgeving speelt misschien een kleine rol, dat zal ik uitleggen. Ik ken een islamitische jongen die is opgegroeid in Irak. Daar zijn vrouwen gesluierd, zijn moeder werkte en hij werd opgevoed door zijn oom. Erg genoeg werd hij verkracht door één van zijn ooms, dit is jaren door gegaan. Die vriend van mij wist niet beter en deed het dus ook met andere jongens/mannen. Toen hij wegens politieke redenen uit Irak vluchtte, kwam hij in Europa aan. Hij vertelde mij ooit: "Moet je je voorstellen, Rose... het eerste wat ik zag toen ik de grens overging was een groot Billboard, met een halfnaakte blonde vrouw in Lingerie! Dat had ik nog nooit gezien... ik vond het prachtig!" Sindsdien is hij 100% hetero. Dat hetero was dus aangeboren, maar door de nurture was hij jarenlang homo geweest.
Mij maakt het trouwens niet uit :-) Ik heb twee homoseksuele vrienden, een mens is een mens.  

Reactie van Rose

Anonymous said...

Ik weet het niet, maar wat maakt het uit? 

Reactie van peer

Anonymous said...

Als het niet aangeboren zou zijn, zou ik met een meisje verder zijn gegaan, het is zeker niet aangeleerd.  

Reactie van Twotone

Anonymous said...

@Rose dat vind ik inderdaad een voorbeeld waarbij 'nurture' ook een rol speelt.

Bovendien zul je vast ook biseksuele mensen hebben, die voornamelijk kiezen voor het ene of het andere geslacht. Ik vind de theorie dat iedereen op een schaal zit van 100% hetero tot 100% homo ook aannemelijk en sociale factoren zouden dan kunnen leiden tot een volledige keuze voor de ene of de andere kant. 

Reactie van Steve

Anonymous said...

Ik ben van mening dat het in de genen zit. En natuurlijk valt dat te onderdrukken, maar of je daar gelukkig van wordt? 

Reactie van dray


Powered by Blogger