Treinstaking
Morgen is er hoogstwarschijnlijk een treinstaking: vanaf 03:00 uur tot en met 24:00 uur zullen er in het hele land geen treinen reizen. Het zijn dit keer niet de medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen die het werk erbij neer leggen, maar de medewerkers van Prorail. Dat is het bedrijf dat de spoorweginfrastructuur verzorgt.
De reden voor de staking is (zoals bijna altijd) de vastgelopen CAO onderhandeling. Ik geloof dat het belangrijkste punt de loonruimte is; de werkgevers bieden 2,75% loonsverhoging aan, terwijl de werknemers 4,75% eisen. Daarnaast zullen er vast nog een hoop andere meningsverschillen zijn.
Hoewel ik meestal wel enig begrip kan opbrengen voor stakingsacties, valt het mij op dat het toch bijna altijd dezelfde braches zijn waar medewerkers gaan staken. Ik vraag mij daarom af hoe effectief het middel eigenlijk nog is in die branches. Bovendien zijn het meestal niet de werkgevers maar de klanten van het bedrijf die de grootste last hebben van de staking.
Voor mij betekent de staking een tweede thuiswerkdag deze week. Ik neem aan dat veel andere mensen de auto zullen nemen, ook thuis zullen werken, toevallig op vrijdag hun parttimedag hebben, of vrij nemen (of krijgen?). Zouden de medewerkers van de NS een vrije dag krijgen of moeten nemen?
5 comments:
Misschien dat het op zo een vrijdag dan toch rustig is op de weg. Zou me niet slecht uitkomen ik moet vrijdag na mijn werk naar Almere :D
Ik betwijfel ook ten zeerste of staking hier veel zoden aan de dijk zal brengen.
Maar goed, we moeten er mee leven he..
Dan je thuis kan werken is dan extra goed natuurlijk (tenzij je juist op die dag je collega's diende te consulteren.
Ik moet gewoon werken. Een collega komt mij gelukkig ophalen, anders zou ik niet weten hoe ik op mijn werk had moeten komen!
VRIJ.VRIJ. VRIJ. VRIJ. VRIJ.
Lekker land weekend
Heerlijk toch, thuis werken.
Post a Comment