Sunday, April 10, 2005

AKA (DVD)

Vandaag heb ik de film AKA gezien. AKA, wat staat voor Also Known As, gaat over de 18-jarige Dean die eind jaren '70 opgroeit met een asociale vader, die hem zwaar misbruikt. Nadat Dean het huis uitgeschopt is, besluit hij hulp te zoeken bij de rijke Lady Gryffoyn.

Zij ziet Dean in eerste instante als een soort van liefdadigheidsproject en geeft hem een credit card en leert hem de sociale vaardigheden van de hogere klasse. Lang duurt dit echter niet en al snel wijst ook zij Dean de deur. Dean vlucht naar Parijs, waar hij de identiteit aanneemt van Alexander, de zoon van Lady Gryffoyn. Daar raakt hij bevriend met een Lord David en zijn jonge Amerikaanse (betaalde) vriend Benjamin, waardoor er een soort driehoeksverhouding ontstaat. Daarbij is het ook maar de vraag hoe lang Dean zich met zijn leugens in de hogere sociale klasse kan ophouden.

Een aparte eigenschap van de film is dat hij wordt weergegeven in split screen. Dat betekent in dit geval dat er constant drie beelden naast elkaar vertoont worden, die elk net na elkaar dezelfde scene vanuit verschillende gezichtspunten laten zien. Soms wordt een van de beelden ook gebruikt om herinneringen te laten zien.

Uit de film spreekt duidelijke kritiek op de Engelse klasse-maatschappij waar ook in deze tijd helaas nog steeds sprake van is. In een ruzie tussen Lord David en Benjamin, vraagt David aan Benjamin of hij wel eens een dag wat anders gedaan heeft dan opstaan en andermans geld uitgeven. Daarop vraagt Benjamin aan Lord David of datzelfde ook niet voor hem geldt.

3 comments:

Anonymous said...

Het verheel doet me denken aan een andere film (maar ik kan nu niet meer op de naam komen)
Alsof het een remake is.
Klinkt in ieder geval heel belovend.

Anonymous said...

Bij mijn weten is het geen remake.

Misschien doet het je denken aan "The Talented Mister Ripley", waarin Matt Damon de identiteit aanneemt van een vriend van hem?

Anonymous said...

Die naam was ik inderdaad aan het zoeken, en ik kwam er niet meer op.
Maar het is dus geen remake van die film ?
dan ga ik em zeker een huren....


Powered by Blogger